Tiedote: Kokoomuksen Vestman: Ihmisten aika ei ole ilmaista – enemmän ja puhtaampaa lentämistä
Kokoomuksen Vestman: Ihmisten aika ei ole ilmaista – enemmän ja puhtaampaa lentämistä
Kokoomuksen kansanedustaja Heikki Vestman on jättänyt eduskunnassa toimenpidealoitteen sähköisen lentämisen edistämiseksi.
Lentäminen on nostettu ilmastopuheissa tikunnokkaan. Lentoverokeskustelussa vaaditaan toimenpiteitä lentämisen vähentämiseksi, vaikka tälle ei ole perusteita.
- Tämä on järjetöntä. Lentoliikenteen suosio ja kasvu on ennen kaikkea merkki siitä, että ihmisillä on lisääntyvä tarve liikkua nopeasti paikasta toiseen. Tämä tarve johtuu ihmisten toimeliaisuudesta, ei välinpitämättömyydestä ilmastoa kohtaan. Suomeen tarvitaan enemmän liikkumista, ei vähemmän. Kansallinen lentovero olisi järjetön myös siksi, että se heikentäisi lentoteknologian kehittymistä ja voisi siten jopa tehdä hallaa päästövähennyspyrkimyksille, Vestman sanoo.
Vestman huomauttaa, että lentäminen on tehokas ja järkevä kulkumuoto silloin, kun halutaan liikkua paikasta toiseen nopeasti. Ihmiset tekevät lyhyitä lentomatkoja pääsääntöisesti työnsä vuoksi.
- Joillekin on muodostunut sellainen vinoutunut käsitys, että lentäminen itsessään olisi automaattisesti erityisen päästöintensiivistä. Näin ei ole. Lentäminen on muihin kulkumuotoihin verrattuna varsin vähän energiaa kuluttava tapa liikkua, kun se suhteutetaan nopeuteen. Ihmisten aika ei ole ilmaista. Lentäminen luo osaltaan edellytyksiä työlle, kasvulle ja suomalaiselle hyvinvoinnille. Tämä täytyy ottaa huomioon, Vestman toteaa.
Lyhyet alle 1,5 tunnin lennot ovat kuitenkin pitkien matkojen lentoja päästöintensiivisempiä. Näihin on teknologinen ratkaisu.
- Suhteessa enemmän päästöjä aiheuttaviin lyhyisiin lentoihin on melkein valmis ratkaisu: sähköinen lentäminen. Sähköisen lentämisen erityinen hyöty on myös siinä, ettei siitä synny lainkaan terveydelle kaikkein haitallisimpia pienhiukkasia käytännössä lainkaan. Suomi ei silti ole asettanut mitään tavoitteita sähköisen lentämisen edistämiseen, vaikka tähän on erinomaiset edellytykset. Maassamme on kattava lentokenttäverkosto, myös pienkenttiä. Suomesta löytyy myös ilmailuteknologian kehittämiseen vaatimaa osaamista, Vestman huomauttaa.
Vestman muistuttaa, että ilmastonmuutoksen torjunnassa pienten maiden kuten Suomen rooli voi vaikuttavimmillaan olla siinä, että edistetään vähäpäästöisen teknologian kehittymistä ja globaalia käyttöönottoa. Norja on asettanut tavoitteeksi sähköistää kaikki kotimaan lennot vuoteen 2040 mennessä. Ruotsi tekee yhteistyössä lentoteollisuuden kanssa strategiaa sähköiseen lentämiseen.
- Suomessa keskustelu sähköisestä lentämisestä on unohdettu täysin. Sähköinen ilmailu voi olla yksi mahdollisuus tehdä Suomesta kokoaan suurempi ilmastotoimija. ”Ilmastohallituksen” pitää tarttua jättämääni toimenpidealoitteeseen ja lähteä aktiivisesti sähköistä lentämistä edistämään.
Ilmailun osuus globaaleista kasvihuonepäästöistä on 2-3%. Ilmailuala on sitoutunut ilmailuteknologian mahdollistamaan hiilineutraaliin kasvuun 2020 jälkeen.
- Erityisesti sähköiseen lentämiseen uskotaan muualla Euroopassa vahvasti. Suomen on aika lähteä mukaan kehityksen kelkkaan, Vestman päättää
Lisätietoja:
Heikki Vestman puh. 050 514 4897