Tiemaksu olisi työntekoon kohdistuva lisävero
HSL on esittänyt tiemaksua keinoksi vähentää liikenteen päästöjä pääkaupunkiseudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelussa (MAL 2019). HSL on vaatinut tiemaksua varten lainsäädäntöä.
Helsingin vihreät ovat tukeneet tiemaksua sillä, että autoilijat on pantava maksamaan teiden viemästä
tilasta.
Tiemaksua vaativilta tuntuu unohtuvan, että autoilijat maksavat jo nyt paljon. Tieliikenteeltä
nyhdetään vuosittain noin kahdeksan miljardia euroa veroja. Tienpitoon palautuu yli miljardi euroa.
Tieliikenteen verotuotoilla rahoitetaan siten mittavasti yhteiskunnan muita kuluja. Omalla autolla liikkuvat
eivät ole vapaamatkustajia.
Autoilun ideologiset vastustajat tuntuvat ajattelevan, että ihmiset käyttäisivät autoa laiskuuttaan tai
välinpitämättömyyttään. Oma auto on Suomessa valtaosalle välttämätön työssäkäynnin ja arjen hallinnan
väline.
Käytännössä tiemaksu olisi työntekoon kohdistuva lisävero, joka HSL:n esittämässä mallissa olisi
tyypillisesti 1,5–2 euroa matkaa kohden. Autollaan päivittäin työssä käyvän verotaakka lisääntyisi siten
tyypillisesti 700–900 euroa vuodessa. Osalle kustannus olisi jopa 1 200 euron luokkaa, mikä vastaa
keskituloiselle kolmen prosenttiyksikön korotusta kuntaveroon.
Tällainen korotus heikentäisi työnteon kannattavuutta sekä vaikuttaisi koko pääkaupunkiseudun
yhdyskuntarakenteeseen. Helsingin keskustan vetovoima kaupallisille palveluille ja työpaikoille vähenisi.
Pääkaupunkiseudun työssä käyville ei voi sälyttää enempää verotaakkaa kannettavaksi. Tiemaksun
mahdollistavaa lainsäädäntöä ei tule tehdä Suomessa.
Liikennekeskustelussa pitää ylipäätään lopettaa yksityisautoilun ideologinen vastustaminen ja turha
vastakkainasettelu julkisen liikenteen kanssa. Molempia tarvitaan.
Heikki Vestman
kunnanvaltuuston puheenjohtaja (kok), Sipoo
Atte Kaleva
kaupunkiympäristölautakunnan jäsen (kok), Helsinki
Mielipidekirjoitus julkaistu Helsingin Sanomissa.